Van, amikor még a csillagok is úgy állnak, és van úgy, hogy az ember fia mer nagyot álmodni. És persze van úgy, hogy a kettő együtt valami igazán nagyszerűt hoz az ember életébe. Cuba Gergő, a VISART 2008-ban végzett hallgatója, nyáron kezdett el az Európa Könyvkiadónál dolgozni, amikor Gerhes Gábor tanár úr (a VISART egykori tanára) személyében új művészeti vezető érkezett a kiadóhoz. Egy kontinenssel arrébb, Bret Easton Ellis új könyve épp augusztusban jelent meg Amerikában. Gergő gondolt egyet, és új munkahelyén jelezte volt tanárának, hogy ha van rá lehetőség, szívesen elkészítené Ellis új kötetének magyar változatát. A legnagyobb meglepetésére nem csak az új regény munkálatait kapta meg, de a könyv előző részének újra kiadását is elkészíthette. Így esett, hogy Gergő megkapta élete eddigi legjobb munkáját: a kedvenc könyve borítóját tervezhette meg.
Borítót tervezni az ember kedvenc könyvéhez, valóban hálás feladat lehet egy grafikus számára, de hogy egyből kettőre is alkalma nyílik, páratlan lehetőségnek tűnik, hiszen így lehetősége van egy teljesen egyedi arculatot kialakítania az író regényeinek a magyar olvasók számára. Amikor kiderült, hogy két könyvborítót is tervezhetsz, ilyen egységben gondolkodva kezdtél neki a munkának?
Igen, a két könyvet eleve sorozatban képzeltem el úgy, hogy a tervezett grafikát a későbbiek során a többi könyvre is ki lehessen terjeszteni. A minimalista stílust Ellis irományainak hangulata ihlette, azt a nihil ürességet vizuálisan a legjobban szerintem így lehetett kifejezni (hogy ne menjek el a felhős szürke városképes irányba, mint tették azt jó pár külföldi borító esetében). A következő lépésben, mindegyik könyvhöz találnom kellet egy kulcsmotívumot, amit ebben a maximum 2-3 színű modern, vektorgrafikus stílusban megalkotok a borítókra.
Mi alapján választottad a illusztrációnak a borítokon megjelenő napszemüveget és iPhone-t? A Nullánál is kevesebb esetében adta magát a napszemüveg (Ray-ban Wayfarer, a nyolcvanas évek kultszemüvege) így azt csináltam meg. Szerintem gyönyörűen szimbolizálja azt, ahogy a szereplők valódi érzelmek híján a sötétített lencse mögé bújnak. Az egyik könyvben mondja a főszereplő, hogy napszemüvegben volt, amikor szakított élete szerelmével. Ez szerintem mindent elmond. A királyi hálószobák elolvasása után úgy éreztem, hogy ami a Nullánál is kevesebb-ben a napszemüveg volt, az ebben a könyvben az iPhone. Nem csak azért, mert gyakorlatilag minden 2. oldalon azt szorongatja a főszereplő, hanem azért, mert ez is egy olyan (most már) kultikus tárgy, ami mögé ugyanúgy el lehet bújni, amivel kizárhatjuk magunkat egy-egy szituációból. A könyvben egyszer a főszereplő még szex közben is az iPhone-t nézi, nem jött-e üzenet. Ekkor már biztosan éreztem, hogy ez lesz a Királyi Hálószobák kulcsmotívuma.
Lesz folytatása a most megkezdett sorozatnak?
Az komplett Ellis sorozatot hivatalosan nem ígérték nekem, de remélem folytathatom, amit elkezdtem, ha újranyomják valamelyik korábbi kiadást.